LevCom™

Methodiek

Ontstaan
De LevCom™ methodiek is een handvat voor het strategisch inzetten van belevingscommunicatie. LevCom richt zich op authenticiteit en beleving in verandertrajecten binnen organisaties en op (relatie)marketing. Het gemeenschappelijke uitgangspunt in deze werkvelden is het centraal stellen van de mens.

De praktijk om ons heen is weinig of niet onderscheidend. Vaak richten marktpartijen zich met gelijke middelen op identieke doelgroepen; via sales en recruiting tot beurzen en congressen. Regelmatig gebeurt dat zelfs ondoelmatig: bij interne communicatie en verandercommunicatie verzanden de diepere doelen soms in de praktische uitvoering met traditionele vormen. Gelukkig kan het anders. De LevCom™ methodiek stuurt op het doelmatig inzetten van communicatie en het belang van events. Ook daagt het uit tot het afwijken van traditionele paden. Het verlaten van de veilige zone leidt tot nieuwe inzichten en een hogere return on investment.

De naam LevCom is ontstaan uit de associaties met de begrippen: LiveCommunicatie – Leven – Lef – ‘Levi’ (zich aansluitend, verbinding zoekend).

Toepassingsgebied
De methodiek wordt toegepast op beleidsniveau en op de gebieden HR, MarCom, Sales en PR. De propositie richt zich op een strategische en projectmatige aanpak en bestrijkt alle momenten in de belevingsreis van de mens en de doelgroep. Dit gaat op voor alle vormen van contactmomenten die van toepassing zijn op een concept; van online, teaser en social media tot bijeenkomst, kick off, roadshow, congres en evaluatie.

Mindset
De LevCom™ methodiek vergt een bepaalde mindset en bewustzijn. Een voorsprong in producten, diensten, voorwaarden of zekerheden is relatief in tijd, kwaliteit of prijs. Deze aspecten zijn vaak niet doorslaggevend voor blijvend succes van een bedrijf, organisatie of instelling. De mens centraal stellen is een beter vertrekpunt. Dit vereist identificatie met alle belanghebbenden; van opdrachtgevers tot medewerkers en relaties.

Deze werkwijze gedijt alleen bij een open mind en respect voor elkaar. Doe het samen, met plezier en met zorg. Wees daarbij attent op de remmende factoren voor verandering, zoals het omarmen van veilige tradities. Heb het lef om verandering van benadering niet te zien als bedreiging, maar zie onderscheid als potentiële succesfactor.

Kijk hier naar het stappenplan.